yAnG AmaT bErHoRmAt

Thursday, December 6, 2012

part time bake chocolate muffin hot from oven!

dah masuk hujung tahun baru aku berjinak-jinak nak merepek kat blog ni..aku bukanlah full time blogger and actually aku lebih fokuskan pada study,assignment,test,quizes and all almaklumlah perkara biasa je tu hihi..so alhamdulillah n insyaALLAH nie last semester aku selama 3 tahun kat situ nun jauh disana..dah time cuti-cuti nie aku pun mula lah google cari resepi yang simple n sedap untuk main masak-masak hihi dulu kecik-kecik selalu main masak daun je ape kelas jahh..udah ler jom tengok nih

Bahan-bahan 

  • 250gm tepung
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh soda bikarbonat
  • 2 sudu besar serbuk koko
  • 175gm gula(aku kurangkan sikit takut manis 150gm)
  • 150gm coklat cip
  • 250ml susu segar
  • 90ml minyak(nak gantikan ngan butter pun boleh)
  • 1 biji telur A
  • 1 sudu teh esen vanilla 
 

 Cara-cara

  1. gaul semua bahan kering dalam satu mangkuk. 
  2. gaul bahan basah dalam mangkuk lain n masukkan campuran bahan kering tadi. gaul rata, masukkan coklat cip, gaul lagi.
  3. letak dalam papercup, tabur coklat cip lagi jika suka kalau korang nak boleh isi dalam tu coklat vanhouten lagi sedap kalau cairkat dalam tu bakar selama 20min dalam suhu 180
 
resepi tuh aku amek dalam google ala-ala resepi nigella bites for sure memang sedap korang boleh cuba buat nanti tak susah mane pun.aku buat pun sebab dah ade bahan-bahan so terus buat je sebab taknak buang bahan-bahan yang ada tu baik dimanfaatkan..
 
taraaa dah siap muffin yang aku buat

No comments: