yAnG AmaT bErHoRmAt

Thursday, December 6, 2012

second part homemade strawberry ice cream ever

heloo ada orang tak okay tadi aku dah post pasal buat muffin kan..so sekarang nie aku nak tunjuk korang macam mana nak buat ice cream sendiri..korang pasni tak payah dah la pergi kedai pak abu (bukan nama sebenar) depan tu semata-mata nak beli aiskrim harga sekarang semua dah naik bazir je kan..tak susah pon nak buat aiskrim ni tak payah guna modal yang mahal berbaloi-baloi kalau buat sendiri semua orang boleh makan taw :)..dulu aku ingat nak buat aiskrim ni kena guna mesin aiskrim yang dikhskan tuh tapi sekrang guna mixer atau blender kat rumah je jahh oii haa dah jom tengok sini

yang ni aku punya hihi :)


Bahan-bahan

  • 2 cawan susu dutch lady(chocolate/strawberry/full cream) suka hati korang
  • 2 cawan coffee mate tak kisah jenama ape tapi aku guna nestle
  • sedikit gula agakla setengah sudu tapi taknak pun xpe sebab susu dah manis
cara-cara

blendkan semua bahan-bahan tu dalam mixer/blender sampai berbuih-buih agak dalam 10minit macam tu. Then korang masukkan dalam bekas simpan dalam fridge sampai agak separuh beku keluarkan balik aiskrim tu then blend lagi sekali untuk makesure tekstur aiskrim tu jadi lebih halus n gebu tak kasar.Dah buat semua tu barulah masuk balik dalam fridge tapi kalau nak tekstur lebih halus korang rajin blend la lagi.

 Macam aku blend sekali je dah cukup sebab lambat sangat proses nak ulang hehe..janji sedap n boleh makan.okay kalau korang tak sure pasal sukatan tu aku guna cawan teh yang selalu kita minum tu senang.satu lagi pastikan sukatan susu dengan coffee mate tu seimbang :)..kalau nak tambah chocolate chip ke oreo ke ikut suka korang yang mane sedap..

2 comments:

GadisARMY said...

sedapnye!! nk try!

cik tyraa said...

cubalah sedap :) nti jgn lupa upload ekekeke